Friday 26 December 2014

assalammualaikum di sini saya ingin memberi sedikit tutorial mengenai cara untuk mengupload PDF kedalam blog. saya yakin ia berguna kepada kawan-kawan sekalian. step ini saya belajar daripada geng blogger

1. Pergi ke link ini terlebih dahulu --->>  http://www.scribd.com/

2. Log in guna facebook pun boleh :)
 
3. Dah tu tekan UPLOAD . Cari PDF File korang tu oke ?

4. Akan keluar macam category , tags , description . Fill in semua tu dan tekan SAVE .

5. Tekan TITLE yang korang dah upload kan tadi .

6. Di sebelah kiri , ada nampak tak benda ni ? Haaa . Klik pada Embed Doc .

 


7. Di bahagian HTML tu , copy semua kod yang di beri :)

* Sekarang saya ajarkan , macam mana nak masukkannya dalam blog korang ...

8. Pergi ke dashboard > New Post > Taip Tajuk Post dulu ...

9 Sebelum nak letak PDF FILE tu , korang taip lah apa-apa dulu yang berkenaan . Lepas dah habiskan ayat yang terakhir , tekan enter dan tekan bahagian EDIT HTML . 


10. Kalau rasa nak tambah or taip apa-apa lagi lepas paste kod PDF tadi tu , just tekan enter and taip lah apa-apa nya ye ...

11. Sekarang , korang boleh tekan PREVIEW untuk lihat jadi ataupun tak .
Tapi, saya rasa comfirm jadi punyalah kalau korang ikut step satu persatu dengan teliti .hehehe . 

12. Oke . Macam mana ? Jadi kan ? Haaaaaaa . Apa lagi , PUBLISH lah terus . ekeke .

0 comments:

Post a Comment